گزارش چهارمین نشست هم‌اندیشی اقتصاد دانش‌بنیان چالش‌های موجود در نظام‌های پرداخت الکترونیک ( فناوری مالی و فینتک ها )

۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۶
 در نشست مورخ 99/07/7  جناب آقای مهندس ایرانی ( مدیر شبکه شاتوت ) به ارائه موضوعی با عنوان: فناوری مالی و فینتک ها پرداختند. اهم مطالب مطروح شده، به شرح زیر می‌باشد: در ابتدا تعریف مفهوم فین تک عبارتند از:
کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی و مجموعه های اقتصادی فعال در این حوزه به صورت تجاری را FinTech می نامند که مخفف عبارت Financial Technology است.
نوآوری در خدمات مالی به معنای استفاده از بستر مالی سنتی، به جهت تعریف فرآیندها و خدمات نوین مالی است که منجر به خدمت رسانی بهتر به کاربران و مشتریان خواهد شد.
با توجه به رشد استفاده از تلفن همراه و شبکه فراگیر اینترنت، فینتک در سالهای اخیر در کشور رشد بسیار زیادی داشته و سرمایه‌گذاران زیادی را جذب خود نموده است.
نمونه‌های خارجی فینتک در حوزه پرداخت مانند Stripe و PayPal در غرب و AliPay و WeChat در شرق بسیار موفق‌تر از خدمات بانک‌های سنتی عمل کرده‌اند.
سه شاخه محبوب فینتک در حوزه خدمات مالی عبارتند از:
پرداخت‌های الکترونیک: پرداخت مالی افراد به یکدیگر یا کسب‌وکارها به منظور دریافت خدمات یا کالا، از طریق رابط‌های فناوری محور
پول‌های مجازی و رمز ارزها: ایجاد و خلق ارزش به شکل پول قابل معامله با پشتوانه فناوری و امنیت رمزنگاری 
رمیتنس بین‌الملل: واریز وجوه دریافتی در خارج از کشور برای افراد مهاجر به داخل کشور از طریق سرویس‌های مالی
دو شاخه اصلی فینتک در حوزه خدمات تأمین مالی و مدیریت آن عبارتند از:
لندتک: کلیه خدمات فناوری محور به منظور اعطای قرض و وام به صورت سازمانی و فردی
ولث تک: مدیریت سرمایه مشتریان و ایجاد مکانیزم های هوشمند افزایش بهره‌وری
شبکه پرداخت الکترونیک کشور:
بانک‌ها مجاز نیستند در حوزه خدمات پرداخت ورود کنند
تنها شبکه (اسکیم) فعال در حوزه خدمات پرداخت شبکه شتاب/شاپرک می‌باشد
شرکت‌های پرداخت به‌صورت مجزا از بانک اقدام به ارائه خدمات پرداخت می‌کنند:
پایانه فروشگاهی
درگاه پرداخت اینترنتی
خدمات USSD
خدمات ارزش‌افزوده
مدل کارمزدی در حال حاضر پرداخت توسط بانک پذیرنده است.
بانک‌ها موافقت کاملی با این مدل ندارند
اصلاح نظام کارمزدی اصلی‌ترین موضوع در توسعه خدمات پرداخت به شمار می‌رود.
شبکه شاپرک به ۱۲ شرکت پرداخت خدمت‌رسانی می‌کند و بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک در مردادماه:
۱۴/۶۳ درصد از نقدینگی
نزدیک به سه میلیارد تراکنش در ماه به ارزش ۴،۷۰۰،۰۰۰،۰۰۰ میلیون ریال 
۶/۳۵ درصد ابزار اینترنتی، ۴/۱۰ درصد موبایلی و نزدیک به ۹۰ درصد پایانه فروشگاهی 
۸۶/۸ درصد خرید کالا و خدمات، ۸ درصد قبض و شارژ تلفن همراه و ۴/۷ درصد مانده گیری
نزدیک به ۸/۷ میلیون پایانه فروشگاهی، ۱/۳ ابزار موبایلی و ۱/۲ ابزار پذیرش اینترنتی
۹۰ درصد تراکنش‌ها کمتر از ۵ میلیون ریال و ۸۰ درصد کمتر از ۲ میلیون ریال
 
جمع‌بندی ارائه صورت گرفته در قالب موارد زیر مطرح شد:
فینتک به عنوان یک رویکرد جدید در نظام‌های بانکی و مالی، بسیار مورد توجه نهادهای داخلی و خارجی قرار گرفته است.
با توجه به رشد اینترنت و تلفن همراه می‌بایستی از فضای ایجاد شده حداکثر بهره‌برداری صورت پذیرد.
نهادهای نظارتی و بالادستی بایستی تمام تلاش خود را به منظور ایجاد چارچوب‌های عملیاتی، مالی و فنی به کار بندند و فضای کافی برای توسعه محصولات بومی در بخش فینتک را مستعد رشد نمایند.
اصلاحات در بخش‌های دارای ایراد مانند نظام کارمزدی نیازمند یکپارچگی و یکدلی در بین کلیه نهادهای اجرایی می‌باشد و بهبود در فرآیندها به تنهایی توسط یک نهاد قابل انجام نیست.
اعتمادپذیری بایستی دارای KPI های مشخصی باشد و از توانمندی داخلی در این حوزه بایستی بیشتر از پیش استفاده گردد (در بخش رگولاتوری، تولید استانداردها و نظارت)
مدیران ارشد بایستی ریسک پذیری خود را افزایش داده و خطاهای اولیه را در مواجهه و همکاری  با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها بپذیرند و نهادهای قانون‌گذاری بایستی با روی گشاده‌تری با این قبیل اتفاقات برخورد نمایند.
فضای سرمایه‌گذاری و خطرپذیری بایستی به شکلی ترسیم گردد تا علاقه‌مندان به توسعه فینتک، با رغبت بیشتری به این حوزه گرایش پیدا کنند.
از توانمندی داخلی در تولید محصولات و سرویس‌های مالی بایستی استفاده بیشتری انجام شود و انحصارهای موجود به جهت افزایش رقابت‌پذیری در سطح کلان شکسته شوند.
 

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید